طی سال های اخیر شاهد آتش سوزی های گسترده و غم انگیزی در جنگل های زیبا و ارزشمند کشورمان بوده ایم. آتش سوزی هایی که باعث تخریب کیلومتر ها جنگل شده­اند. جنگل هایی با درختان چند صد ساله که ما و فرزندانمان دیگر از وجودشان بی بهره خواهیم بود.

آتش سوزی یکی از اختلال های رایج در اکوسیستم جنگل­ها است که به صورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد می­شود و در هر دو حالت باعث تخریب جنگل ها و مرگ بسیاری از حیوانات جنگل شده و برخی گونه ها را نیز در خطر انقراض قرار می­دهد .

معمولا در مواجهه با حریق سه مرحله وجود دارد: مراحل پیشگیری، حین آتش سوزی و بعد از آتش سوزی؛ که کم هزینه ترین مرحله پیشگیری است.
اما راه حل برای پیشگیری و کنترل این آتش سوزی ها چیست؟ تکنولوژی چگونه می تواند به کمک ما بیاید و خسارات ناشی از آتش سوزی­ها را به حداقل برساند؟
دو راه حل کلی برای کنترل و پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها وجود دارد:
۱- استفاده از ماهواره هایی که به صورت لحظه ای کره ی زمین را اسکن می­کنند و آنالیز داده های آن­ها
۲- استفاده از راهکارهای اینترنت اشیاء و سنسور های هوشمند.
راه حل اول به علت هزینه های زیاد و نبود دسترسی به سیستم های ماهواره ای برای تمام کشورها میسر نیست. حتی در کشورهایی که دسترسی به این راهکار وجود دارد بسیاری از راهکارهای ماهواره ای محدودیت های دسترسی همگانی را دارند و به طور مثال صرفا در اختیار نیروهای نظامی هستند.
اما راه حل دوم استفاده از راهکار های اینترنت اشیاء، دارای ویژگی های مهم و قابل توجهی در سیستم های مدیریت بحران است و از همین رو می­توان به عنوان یک راه حل کار آمد مورد بررسی قرار گیرد.

برخی از ویژگی های راهکارهای اینترنت اشیاء به شرح زیر است:
۱- راهکارهای اینترنت اشیاء (IoT) مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و می­توان انرژی مصرفی آنها را از طریق باتری­ و انرژی خورشیدی (فتوسل) تامین کرد.
۲- سنسورهای هوشمند دارای قابلیت پایش دایمی هستند و می­توانند اطلاعات دریافتی از محیط را به صورت لحظه ای در اختیار ما بگذارند تا اگر بخشی از جنگل دچار آتش سوزی شد در کمترین زمان ممکن بتوان از سرایت آتش به بقیه جنگل جلوگیری کرد.
۳- پایشگر های هوشمند را می­توان با استفاده از تکنولوژی هایی مثل لورا به یک شبکه ی سنسور تبدیل کرد. این موضوع به ما کمک می کند که بتوانیم راحت تر و با هزینه کمتر به پوشش حداکثری در مناطق برسیم.
۴- سنسور های هوشمند با قابلیت پایش لحظه ای دما و رطوبت که افزایش و کاهش آنها میتواند باعث آتش سوزی شود این امکان را می­دهند که بتوان وقوع آتش سوزی را پیش بینی کرد و برای مقابله با آن دست به کار شد.
در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا سرمایه گذاری های وسیعی در این حوزه صورت گرفته تا به این وسیله بتوانند به مدیریت بهینه تری در آتش سوزی جنگل ها برسند.